Georgina Suli Blogja

A hét tanára: BALÁZS FERENC

A hét tanára: Balázs Ferenc

 Feri bácsi az iskola történelem-földrajz szakos tanára, vezetője a túraszakkörnek: a maga szervezte kirándulásokon rengeteg pozitív élménnyel gazdagodik, ami erőt ad neki a mindennapok küzdelmeihez.
Balázs Ferenc

Miért épp a tanári pályát választotta? Mi motiválta döntésében?
Szeretek gyerekekkel foglalkozni, és szeretném átadni a tudásomat az utókornak. Ami motivál: az a tanulók lelkesedése. Tudatosan választottam ezt a pályát. Semmilyen más foglalkozást nem tudtam magamnak elképzelni. A végső elhatározás 10. osztályban fogalmazódott meg bennem, hogy tanári szakra fogok jelentkezni. Osztálytársaim időnként megkértek, hogy magyarázzam el nekik a tananyagot dolgozat előtt. Ilyenkor jelezték, hogy jól magyarázok, és ügyesen emelem ki a lényeget. A földrajz érettségire való felkészülés során határoztam el, hogy szeretném a katedra mögül szemlélni az iskola mindennapjait.

Melyek a pálya nehézségei és örömei?
A nehézségek közé sorolom az egyes tanulók motiválatlanságát és az évfolyamok előre meghatározott kimeneti követelményeinek időbeli betartását. Ami az örömöket illeti azok a SIKERES tanórák, a kedves, érdeklődő diákok, és ami még ezen kívül mulatságos: a témazáró dolgozatok aranyköpései.

Miért pont a földrajz és a történelem tantárgyat választotta? A szakján kívül melyik tárgyat tanítaná szívesen és miért?
A történelmet azért választottam, mert érdekel a múlt, hiszen csak erre tudjuk építeni a jövőnket; a földrajzot pedig azért, mert már kisgyerek koromtól fogva imádtam a természetben lenni, kirándulni. A szüleim többször is megjegyezték, hogy “többször van a kezedben atlasz, mint tankönyv!” Valahogy így kezdődött. Mikor az egyetemen egyszer a földrajzról esett szó, így fogalmaztam: “A földrajz olyan tantárgy, amit valaki vagy ért és szeret, vagy tanulja, de nem érdekli!” A földrajz egyike azon tantárgyaknak, ahol az összefüggésekre kell nagyon odafigyelni, hiszen a Föld egy bonyolult rendszer. Célom, hogy a tanórámon ezt a rendszert megismerjük, miközben élményszerűen képekkel, videókkal, érdekes történetekkel utazzuk be a Földet. Amelyik tárgyat még szívesen tanítanám, az az informatika, mégpedig azért, mert a XXI. században fontos, hogy mindenki legalább alapszinten értsen a számítástechnikához.

Mióta tanít az iskolánkban, melyek voltak eddigi munkahelyei? Mióta és milyen eredményekkel/ tapasztalatokkal tanít? Milyen visszajelzéseket kap a diákoktól és a szülőktől?
A Batthyány az első munkahelyem, ahol a második tanévembe léptem. Úgy gondolom, hogy az eddigi versenyeredmények és tanári tapasztalatok pozitív képet mutatnak. Visszajelzéseket a diákoktól a szünetekben kapok: sokan tesznek fel kérdést történelemből illetve földrajzból, ami azért fontos nekem, mert hiába nem mondják ki a gyerekek, hogy szeretik a tantárgyat, de érdeklődnek, s ez az, ami igazán fontos. A szülőktől a fogadóórákon kapok visszajelzéseket, amikor elmondják, hogyan állnak a tárgyhoz. Szerencsére sok a pozitív fogadtatása tantárgyaimnak.

Melyek a kedvenc tanítási módszerei, pedagógusi alapelvei, és milyen eszközökkel dolgozna szívesen?
Pályakezdő tanárként még ismerkedem a különböző tanítási módszerekkel. Tanóráim nagy részén igyekszem alkalmazni az IKT eszközöket és a szemléltetésre helyezem a hangsúlyt. Az egyik legérdekesebb módszer, amit eddig kipróbáltam és sikeresen alkalmazom: a vitafórum, ahol a diákok egymással és a tanárral vitázva járnak körbe egy fontos kérdéskört. Szeretek építeni a tanulók előzetes tudására, így a frontális óráim nagy részén a diákok hozott tudása is megnyilvánul. Fontosnak tartom, hogy a diákjaim osszák meg velem a témához kapcsolódó kérdéseiket az adott órán, az óra végén vagy akár szünetben is. Meglátásom szerint sokszor a diákok egészen más szemszögből néznek bizonyos szituációkat, eseményeket, így sokszor előfordult már, hogy egy-egy jobb ötletet beemeltem a tanóráimba. Ilyenkor én is tanulok velük együtt. A csoportmunka azért jó, mert a diákok nemcsak tőlem, hanem egymástól is tanulnak.

Milyen további terveket dédelget, milyen lehetőségekkel szeretni élni az életpályamodellben?
Általában minden órámhoz előre készítek digitális tananyagot, és ezzel kapcsolatban továbbképzésen szeretnék részt venni. Az életpályamodell kapcsán fontos eredményem, hogy 2015. január 1-jével pedagógus I. fokozatba kerültem. Ennek nagyon örülök, hiszen a tavalyi tanév kemény munkája meghozta az általunk várt sikert. A későbbiekben a pedagógus II. vagy mesterpedagógus fokozatba szeretnék bekerülni. További céljaim között szerepel, hogy külső kapcsolatokat építsek ki a tanári pályán (tankönyvszerzőkkel, tankönyvkiadókkal, digitális anyagokat készítő cégekkel stb.)

A jó gyerekekkel foglalkozik szívesebben, vagy kedveli a kihívásokat is? Hogyan kezeli a konfliktusokat?
A jó gyerekekkel való foglalkozás a tanárok legnagyobb elismerése, viszont ha nincsenek kihívások, akkor unalmasak lennének a mindennapok. Természetesen keresem a kihívásokat, és megpróbálok segíteni azoknak a tanulóknak, akiknek szükségük van segítségre akár a tanulásban, akár magatartási szempontból. A konfliktuskezelésem még nem tökéletes, de úgy érzem, hogy az elmúlt év-félév gyökeres változásokat hozott e téren is. A kollégáimmal való beszélgetések, tapasztalatcserék és óralátogatások során gyűjtök ötleteket. Osztályfőnökként olyan új helyzetekkel találkoztam, amelyekből tanultam, és ezeket is igyekszem felhasználni az iskolai mindennapokban.

Honnan jött a túraszakkör ötlete? Hogyan tervezi meg az egyes útvonalakat? Hová lesz a következő iskolai túra a szakkörösökkel?
Mint azt már korábban említettem, szabadidőm nagy részét igyekszem a szabadban tölteni, mert túl azon, hogy az egészséges életmód részéhez tartozik, kitűnő kikapcsolódás és relaxációs tevékenység egy-egy hosszú hét után. Már az iskolás évek alatt rengeteget kirándultam, s többször vettem részt teljesítménytúrákon. Innen is merítettem ihletet az iskolai szakkörhöz. A Batthyányban korábban is létezett túraszakkör, ami időszakosan szünetelt. Ezért is örülök, hogy folytathatom ezt a szép hagyományát az iskolának. A teljesítménytúrákon szereztem be azokat az információkat, amelyek szükségesek egy túra megszervezéséhez, lebonyolításához. Néhány internetes alkalmazás és a turistatérképek segítségével tervezem meg a konkrét útvonalakat. Így fogok tenni a következő szakköri túra esetében is, amely a Gödöllői-dombságba fogja elkalauzolni a résztvevőket.

Vannak-e az iskolai kereteken túlmutató, távlati tervei ezen a téren – Országos Kéktúra, maratoni futás?
Távlati terveim között szerepel az Országos Kéktúra végigjárása, amely nagyon sok kihívással teli 1118 km lesz. Egyes részszakaszait már ismerem, de a teljesítésért járó jelvényhez még rengeteg kilométert kell megtennem. Több kollégámmal együtt elmondhatom, hogy a maratoni futás nemhogy távoli, hanem szinte mindennapos kihívás az iskolában. Jártunkban-keltünkben egy tanév alatt biztosan “végigfutjuk” a maratoni távot. Már csak az érem és az elismerő oklevél hiányzik.

Köszönöm szépen Feri bácsinak, hogy időt szánt az interjú elkészítésére.

Az interjút készítette: Dobreán Emese (8. a)
Közreműködött: Orbán Anna (8. a)

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!